fredag 14 september 2012

Skolan måste anpassas för introverta

En dag i skolan skulle vi byta platser. Jag minns inte hur vi bestämde vem som skulle sitta var, jag minns inte hur det gick till. Men jag minns tydligt att jag inte längre fick sitta längst bak i hörnet utan nu skulle sitta med min bänk i mitten längst fram. Dessutom hamnade jag mitt emellan två rätt pratsamma elever.
Det var hemskt. 
Nu är det svårt att veta så här i efterhand. Minnet är ju som det är. Men jag tror att bara den här lilla förändringen fick rätt stora konsekvenser för mig. 
Där jag satt tidigare kunde jag titta ut genom fönstret, jag hade en trygg vit vägg bakom mig. Nu satt jag i centrum, med massor av intryck hela tiden. 
Skolan är helt klart inte speciellt bra på att ta hand om introverta barn. Vilket på sätt och vis är underligt eftersom introverta samtidigt har kvaliteter som passar bra i skolsystemet, som förmågan att fokusera, att lyssna, att ställa frågor. Men så förstör man allt med att ständigt vara i stora grupper, att aldrig kunna jobba i lugn och ro, att kräva att alla ska vara så framåt, uppåt, sociala och pratsamma hela tiden. 
Därför blev jag så glad när jag såg det här inlägget, Embracing Introversion: Ways to Stimulate Reserved Students in the Classroom. 
Bland annat pratar han om att introverta behöver tid och utrymme. Men han tar också upp det här med grupparbete. 
Diskussion om hur man ska ta hand om introverta i skolan måste nog föras i ett bredare sammanhang, om hur man tar hand om alla barn. Det finns ju så otroligt mycket som ska vägas samman, så många olika behov som ska tas om hand. 
Men en del saker är ändå rätt enkla. 
Från inlägget:
"Introvert friendly classrooms provide private spaces for those who need them. In an elementary classroom, it may be a tunnel or a 'cave'. Older introverts may enjoy the peace and quiet found in a small couch or chair tucked into the corner of your classroom. It could be something as simple as not seating introverts in the middle of your classroom, but instead, providing a desk on the edge of the class instead. Further, you may be able to assign the introvert to the back row as the privacy may be just what is needed to allow for maximum learning."
Kanske behöver vi en informationskampanj. Kanske vore det bra att åka ut och informera lärare om det här. Och elever. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar