måndag 17 september 2012

Jakten på en definition

Jag skulle så gärna vilja ha bättre koll på vad som egentligen menas med introvert. Hittade jag så till psykologiguiden på nätet. Psykologiguiden "ägs och är kvalitetsgranskad av Sveriges Psykologförbund som är psykologernas fack- och yrkesförbund."
Jag hittade ingen bra definition, så jag ställde en fråga till deras "frågelåda". Förhoppningsvis kan jag redovisa någon form av svar här snart.
Men så hittade jag också ett svar på en annan fråga som lite grand tog upp begreppen.
Det är en sextonårig tjej som har skrivit in till psykologiguiden och frågat hur hon ska bli bättre på att plugga. Främst är det hemstudierna hon har problem med.
Psykologen som svarar, Liria Ortiz, tar bland annat upp det här med introvert och extrovert.
"Den introverta personligheten arbetar effektivare ensam. Den extroverta personligheten däremot behöver ha människor och intryck omkring sig för att bli fokuserad och produktiv. Känner du igen dig?"
Det är också lite glädjande att psykologen som svarar skriver att man inom psykologin i dag är allt mer uppmärksam på skillnaderna mellan introverta och extroverta personligheter.
"Det handlar inte om vad som är normalt eller onormalt utan precis som med uppskjutandebeteende är det fråga om vissa personlighetsdrag som man kan ha mer eller mindre av."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar