torsdag 13 september 2012

Fem introverta resmål

Fyra somrar i rad efter gymnasiet reste jag till fjällen med samma kompis. Vi gick i tio dagar ungefär, ofta utan att prata med någon annan på flera dagar och ibland inte ens speciellt ofta med varandra.
Det är nog svårt att föreställa sig för någon som är extrovert och inte van vid vandring, att man kan gå sådär, en hel dag, utan att yttra ett ord, utan att få en massa intryck.
Fast intryck var det ändå, fast i lagom dos för mig. En blomma, en speciell fjällbjörk, enorma sluttningar, en helt klar och kurvig fjällbäck. För att inte tala om allt annat som redan pågick inne i mitt huvud.
Jag märker att jag har lite svårt att sätta ord på upplevelsen. Jag vet bara att de där resorna var underbara och något av det bästa jag gjort i mitt liv.
Så fort jag får chansen ska jag vandra igen.
Jag kom att tänka på mina vandringsresor eftersom jag i dag läste en underbar text om introverta resmål.
Hon som skrivit är en amerikansk författare som heter Melanie Westerberg. I sitt blogginlägg tar hon upp fem resmål för introverta. Punkt ett är Laos, och hon får mig verkligen att längta till Laos.
Dessutom börjar jag fundera på mina egna förslag till introverta resmål.
Egentligen har jag inte rest tillräckligt för att komma med så många förslag, men de svenska fjällen är helt klart med på listan.
Dessutom skulle jag villa ha med kurhotellet i Falköping. En underbar gammal byggnad precis bredvid Mösseberg. Från kurhotellet kan man ta en liten stig uppför berget. I en kurva, inbäddad i kraftig grönska, står det en vacker vit bänk. En underbar plats för någon som vill vara en stund för sig själv och njuta av naturen. När jag var där fick jag dessutom känslan av att det här är en plats där man respekterar lugnet. Inga höga röster, ingen påträngande service men bra service. Det finns säkert andra liknande platser i Sverige med samma egenskaper men det här är mitt introverta hotell.
Jag har inte varit så mycket utomlands, en del i Afrika dock. Men ingen av de platserna jag var på kändes speciellt introverta. Snarare tvärtom.
Jag minns hur jag bodde i en enslig by på landet och hela byn hade väldigt svårt att förstå att jag ville vara ensam ibland.
Istället kanske jag ska nämna två resmål jag skulle vilja komma till och som kanske är rätt trevliga för introverta, i alla fall enligt mina fördomar. Och det är Finland samt Paris.
Jag citerar Melanie Westerberg:
"Paris is perhaps the most obvious choice for introverts. Spend 8 hours alone in a museum after recovering from a nuit blanch with friends! Drink a glass of wine and read or write at a cafe lika every protagonist in a Paris movie ever! Walk, and walk, and walk."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar