söndag 23 september 2012

Introvert fristad nummer två

En ljus, öppen skog med utsikt över vatten tycks vara idealet, enligt Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
Men jag tycker det räcker med några träd och lite gräs för att märka en effekt. 
Skogen är helt klart en bra plats för mig att gå till när jag känner mig stressad eller nere. Eller så går jag dit ändå, för att inte bli stressad eller nere. 
Det är självklart egentligen, men det är en sak att veta om det och en annan att verkligen gå dit regelbundet. 
Det finns motion på recept nuförtiden, det borde finnas skog på recept och kanske är det på väg. 
Jag har en liten favoritplats, dit det är lätt att gå med barnen men ändå en bit in i skogen, relativt avskilt och med en porlande bäck intill. 
Jag värjer mig lite för att ta med kaffe och varm choklad och ved och sittunderlag. Det ska vara enkelt. En sådan där bärstol för ettåringen i bilen bara, så åker vi när vi känner för det. 
Vilket för all del inte hindrar att det blir en längre tur med pinnbröd och brasa ibland. 
"...forskning visar att naturen har en positiv inverkan på hälsan. Till stor del bygger denna forskning på studier om hur friska personer kan återhämta sig från stress genom vistelse i naturen.", skriver SLU.
Jag skulle vilja veta exakt vad som är bra med naturen. Den är ju uppenbarligen bra även för extroverta.  Därför handlar det nog inte om att det är en vila från för mycket intryck. 
Egentligen spelar det ingen roll. Kanske är det bra med en plats dit både extroverta och introverta kan gå och få lindring tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar