måndag 24 september 2012

Längtar efter pensionen

En fördel med att ha börjat tänka som en introvert är att jag har börjat lägga undan telefonen. Främst är det telefonen.
Under några år nu, så fort jag inte har vetat vad jag ska göra, eller så fort jag har väntat, har jag tagit fram telefonen och kollat mail, facebook eller rss-flödet.
Men nu har jag allt mer börjat låta bli det. För att bara sitta och titta.
Det finns en underbar introvert serie med barnböcker om Ture. En av dem heter Ture sitter och tittar. Där sitter han och tittar på en bänk. Det kommer förbi en häst, en gubbe på moped, bänken går sönder, han lagar den och sitter sedan och tittar igen.
Det är Thomas Tidholm som har skrivit om Ture. Han har även skrivit dikter som jag gillar att läsa.
Satt jag i alla fall på söndagseftermiddagen vid mitt köksbord och tittade ut genom fönstret, med en kopp kaffe i handen. Då kom jag på mig själv med att längta till pensionen.
Det är nog inte riktigt friskt.
Men det skulle vara så skönt att bara få sitta så ett par timmar varje dag, med en kopp kaffe, och se ut genom fönstret. Ingen tidning, ingen telefon, ingen radio.
Jag minns också när jag för ett par år sedan blev riktigt illa magsjuk. Allt jag kunde göra vara att ligga instängd i vårt gästrum och titta upp i taket. Trots illamåendet och tröttheten tyckte jag på något underligt vis att det var skönt. Väldigt skönt.
Kanske är det för att när jag nu allt mer har börjat återvända till detta beteende, att sitta och titta, som jag har börjat känna hur otroligt skönt jag tycker det är. Tankarna svävar omkring, ibland är det som om jag inte tänker på något alls, ibland är det som om det blir plats för lite vad som helst som råkar dyka upp, en fågel, ett minne från förr. Men alltid trevligt.
Framförallt är det som om det vid dessa tillfällen, sakta men säkert, byggs upp en pelare med självkänsla i mig. Samtidigt som jag får någon slags underlig kontakt med min barndom.
Mycket underligt. Bara av att sitta och titta.
Och jag behöver så klart inte vänta tills jag blir gammal. Jag kan nog inte sitta så länge varje dag, men det borde finnas någon tid varje dag för att göra som Ture, sitta och titta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar