tisdag 18 september 2012

Det där med en familj är inte enkelt

– Men pappa, titta då, titta här, jag har byggt en bänk, titta, visst är den fin pappa.
– Ja, hm, visst, jag ser. Men du, jag måste verkligen vara i fred en liten stund. Jag måste få sitta här och vara i fred en stund nu.
– Ja, pappa.
Så går det några sekunder, ibland en hel minut.
– Pappa, titta här, titta, nu är det en bil. Bänken har blivit en bil.
Och så håller jag på att bryta samman.
Men bit för bit lär vi oss varandras gränser. Ibland, när jag säger det där om att få vara ifred en stund, går det fram.
Trots att jag är rätt mycket introvert är det lätt att leva med mina barn, även om ett av dem är lika extrovert som jag är introvert. Det är liksom inte ens en fråga.
Det är inte barnen i sig som gör saken komplicerad för mig.
Men det är ju allt det andra, allt som kommer på köpet. Föräldramöten, småprat i ishallen, lek med andra familjer i parken och mer småprat med människor jag inte känner så väl, hämtningar i skolan, hämtningar på förskolan, öppna förskolan, med mera.
Men visst, även det kan jag ta. I alla fall numera när jag börjar lära mig planera.
Den stora grejen är ju istället att ha en extrovert fru. Och den stora grejen med det är när vi har olika åsikter. Jag har läst andra beskriva det som en klassiker. Den extroverta går ut hårt, överdriver, tar i, för det är hennes sätt, sådan är hon. Den introverta backar ut, blir tystare. Varvid den extroverta blir provocerad och tar i ännu mer.
En ond spiral.
Men även där ger övning färdighet.
Jag har liksom lärt mig att skruva ner volymen på hennes ord, både på själva ljudet och på ordens värde. Jag skruvar ner det till min nivå. Sedan skruvar jag upp mina egna ord lite.
Men det där måste ske snabbt och är svårt.
Och som så många andra har framhållit. Det ger oerhört mycket att vara olika, och ofta söker man sig till just sin motsats.
Det är jobbigt, men jag vet att i långa loppet är det bra för mig med en extrovert fru.
Och det där med att hålla ut länge, för en belöning på sikt, är ju lyckligtvis något vi introverta är väldigt bra på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar